Pereka menswear Malaysia: TENGKU SYAHMI
April 28, 2016
SETELAH MENEMPA NAMA DALAM ARENA FESYEN WANITA, TENGKU SYAHMI SUDAH MULA MENGORAK LANGKAH KE DALAM GELANGGANG MENSWEAR TEMPATAN. BEKAS GRADUAN RAFFLES INSTITUTE INI BERKONGSI TENTANG EVOLUSINYA, REALITI FESYEN SEBAGAI SATU BISNES DAN KOLEKSI KAPSULNYA YANG BARU.

TENGKU SYAHMI (kanan), pengasas label Tsyahmi, bersama muse-nya, pelakon/model Kahoe.
“It’s not just about designing, but it’s a business. Bagi saya yang tidak punya latar belakang bidang perniagaan, haruslah giat mencari cara belajar aspek perniagaan fesyen. Setiap hari ada sahaja benda baru akan dipelajari. Ia amat penting buat pereka fesyen yang mahu mengembangkan jenama sendiri. Ingat, never stop learning.”
Syahmi berkongsi, membina jenama sendiri bukan sekadar perlu tahu mencipta baju-baju cantik. Sudut perniagaan fesyen juga perlu dimahirkan. Seperti yang diketahui, Syahmi sebelum ini lebih menumpukan pada rekaan pakaian wanita. Dan pada Lebaran tahun lepas, beberapa koleksi pakaian lelaki mula diperkenalkan. Setelah mendapat sambutan memberangsangkan, Syahmi melancarkan perkhidmatan Tsyahmi Bespoke khusus lelaki.
“Pada mulanya, kami lebih fokus pada rekaan baju pengantin wanita dan secara tak langsung, ada beberapa pengantin lelaki meminta saya mereka baju pengantin untuk mereka pula. Sejak itu, saya merasakan why not do menswear too? Maka terciptalah Tsyahmi Bespoke.”
Berdasarkan pendapat Syahmi, konsumer lelaki masa kini sudah bijak memilih pakaian yang disukai. Dan banyak juga cerewet katanya.
“Apa saya perasan, konsumer lelaki di Malaysia khasnya lebih setia kepada beberapa jenama atau rekaan sahaja. Jenama atau rekaan yang selari dengan kesesuaian stail kegemaran masing-masing.”
Antara inisiatifnya untuk menembus pasaran menswear, Mac lalu, Tsyahmi telah pun melancarkan koleksi kapsul berinspirasikan item signature gaya peribadinya sendiri: kemeja putih. Merangkumi 10 rekaan, yang unik tentang koleksi ini ialah rekaan uniseksnya yang sesuai untuk dipakai oleh lelaki mahupun perempuan. “Koleksi ini dijual pada harga RM150-250. Bagi yang berminat, boleh mendapatkannya menerusi Tsyahmi.com sekarang.”
Setakat ini, sambutan untuk koleksi kapsul ini amat memberangsangkan. Satu bukti kukuh bahawa industri kita – dan konsumer lelaki khususnya – menghargai dan memerlukan pereka seperti Tengku Syahmi.
Tags
Artikel Yang Berkaitan
TOP 7: MODEL BARU LELAKI DI SEBALIK RUNWAY PALING HANGAT
Peragaan fesyen lelaki tahun 2025 telah mengubah stigma masyarakat. Ini senarai model baru lelaki tahun 2025 di pentas fesyen global.
KLFW 2025 BAKAL HADIR PADA BULAN OGOS INI!
KLFW 2025 hadir dengan penuh penantian. Penghargaan buat pereka-pereka lagenda serta pentas permulaan buat pereka baharu dunia fesyen.
PERSONALITI FESYEN LELAKI PILIHAN GLAM LELAKI
Personaliti fesyen dalam kalangan lelaki semakin meningkat terumatanya dengan peningkatan penggemar fesyen dalam kalangan lelaki muda kini.
SELEBRITI LELAKI BERBADAN CANTIK: INSPIRASI ‘MODERN MASCULINITY’ DARI AEDY ASHRAF, IKMAL AMRY DAN RAMAI LAGI.
Inspirasi ‘modern masculinity’ dari lapan selebriti lelaki Malaysia. Penampilan fizikal dek ketekunan mereka nyata mencetus inspirasi.
KOLABORASI HANGAT & BEREVOLUSI MUSIM INI, LEVI’S® DAN NIKE. MULA TERJUAL 10 JULAI INI!
Levi's® dan Nike, bekerjasama melancarkan koleksi yang paling dinanti-nantikan. Musim ini, kedua-dua jenama menggabungkan warisan denim yang kaya daripada Levi's® bersama rekaan ikonik Air Max 95 Nike.
KETAHUI 7 CARA UNTUK MENGATASI KULIT BERJERAWAT DAN SENSITIF UNTUK KAUM LELAKI
Masalah kulit berjerawat dan sensitif bukan hanya dialami oleh wanita, malah lelaki juga Ketahui tips atasi kulit berjerawat dan sensitif.