ESPRIT BAKAL ‘CLOSE DOWN’ SEMUA CAWANGAN DI MALAYSIA
Pandemik COVID-19 ternyata cukup serius. Selain meragut puluhan ribu nyawa, perniagaan dan ekonomi juga boleh lumpuh dek penangan virus ini. Tidak terkecuali perniagaan dan jenama pakaian antarabangsa, apabila Esprit mengumumkan akan menutup semua cawangannya di Malaysia serta beberapa buah negara lain Asia (kecuali China) dalam usaha menangani cabaran perniagaan akibat COVID-19.
Khabarnya, selain Malaysia Esprit bakal menutup 56 butiknya di Singapura, Hong Kong, Taiwan dan Macau menjelang Jun ini. Keputusan tersebut dibuat selepas kesemua cawangan ini hanya menyumbang 4 peratus daripada pendapatan global syarikat tersebut seterusnya melihatkan trend kerugian yang semakin jelas. Menurut Ketua Eksekutif Esprit Group, Anders Kristiansen “Semua industri terjejas ekoran krisis kesihatan global ini. Kami mula merasai kesannya di Asia dan Eropah, di mana kebanyakan butik kami ditutup. Ini adalah sebahagian daripada inisiatif penstrukturan semula syarikat tersebut dalam menghadapi pandemik COVID-19″.
Esprit diasaskan oleh Susie dan Doug Tompkins (pengasas jenama The North Face) pada tahun 1968 di San Francisco, California. Logo ikonik Esprit telah dihasilkan oleh John Casado pada tahun 1979 dan kekal digunakan sehingga ke hari ini. Penggunaan tiga bar untuk abjad ‘E’ menjadikan logo Esprit antara logo paling dikenali di seluruh dunia. So long Esprit.
Tags
Artikel Yang Berkaitan
H&M MEMBAWA GLITZ & GLAMOUR DENGAN RABANNE
H&M melancarkan koleksi Rabanne H&M dengan parti eksklusif bersama selebriti terkemuka dari Malaysia dan Singapura termasuk juga bintang media sosial.
10 STAIL TERHANGAT SELEBRITI DI CFDA FASHION AWARDS 2023
Karpet merah CFDA Fashion Awards tahun ini bersinar dengan kehadiran para tetamu dalam persalinan moden, segak dan memukau mata.
15 SEGAK DAN ANGGUN DI LACMA ART + FILM GALA 2023
Dengan debut koleksi eveningwear Gucci Ancora Notte rekaan pengarah kreatif baharu Sabato De Sarno, LACMA Art + Film Gala tahun ini lebih bergaya daripada biasa.
PUMA MENAMAKAN A$AP ROCKY SEBAGAI PENGARAH KREATIF PUMA X F1
Label sukan PUMA dan rapper terkenal, A$AP Rocky secara rasmi mengumumkan long-term creative partnership. Berakar umbi dalam perniagaan sukan permotoran, A$AP Rocky akan berkhidmat sebagai Pengarah Kreatif dengan tumpuan pada kategori sukan dan streetwear.
H&M DENGAN RABANNE UMUM KERJASAMA CIPTA HELAIAN INSPIRASI DISKO 70-AN
Khabar angin itu benar! H&M bekerjasama dengan Rabanne untuk mengeluarkan koleksi yang meraikan glamour yang bersahaja sesuai untuk lelaki mahupun wanita!
“COOL ON COURT” FILA X SMILEY MELANCARKAN KOLEKSI INSPIRASI SUKAN TENIS
Jenama gaya hidup berinspirasikan sukan FILA melancarkan Koleksi FILA x Smiley® yang riang dan ceria untuk dipadankan suasana cerah musim ini.