ESPRIT BAKAL ‘CLOSE DOWN’ SEMUA CAWANGAN DI MALAYSIA
Pandemik COVID-19 ternyata cukup serius. Selain meragut puluhan ribu nyawa, perniagaan dan ekonomi juga boleh lumpuh dek penangan virus ini. Tidak terkecuali perniagaan dan jenama pakaian antarabangsa, apabila Esprit mengumumkan akan menutup semua cawangannya di Malaysia serta beberapa buah negara lain Asia (kecuali China) dalam usaha menangani cabaran perniagaan akibat COVID-19.
Khabarnya, selain Malaysia Esprit bakal menutup 56 butiknya di Singapura, Hong Kong, Taiwan dan Macau menjelang Jun ini. Keputusan tersebut dibuat selepas kesemua cawangan ini hanya menyumbang 4 peratus daripada pendapatan global syarikat tersebut seterusnya melihatkan trend kerugian yang semakin jelas. Menurut Ketua Eksekutif Esprit Group, Anders Kristiansen “Semua industri terjejas ekoran krisis kesihatan global ini. Kami mula merasai kesannya di Asia dan Eropah, di mana kebanyakan butik kami ditutup. Ini adalah sebahagian daripada inisiatif penstrukturan semula syarikat tersebut dalam menghadapi pandemik COVID-19″.
Esprit diasaskan oleh Susie dan Doug Tompkins (pengasas jenama The North Face) pada tahun 1968 di San Francisco, California. Logo ikonik Esprit telah dihasilkan oleh John Casado pada tahun 1979 dan kekal digunakan sehingga ke hari ini. Penggunaan tiga bar untuk abjad ‘E’ menjadikan logo Esprit antara logo paling dikenali di seluruh dunia. So long Esprit.
Tags
Artikel Yang Berkaitan
3 JENAMA PENJAGAAN FESYEN TERBAIK
Rumah fesyen mewah kini turut menceburi dunia penjagaan diri. Adakah ia berbaloi untuk masa anda? GLAM Lelaki tahu apa yang anda perlukan!
STYLISH BAK GAYA ROMEO BECKHAM DI HARI VALENTINE
Pakaian apa yang patut digayakan untuk temu janji istimewa di Hari Valentine? Amati gaya street style terbaik Romeo Beckham sepanjang masa.
TERGEMPAR: SABATO DE SARNO SIGNING OFF DARI GUCCI
Sabato De Sarno, meninggalkan jenama utama Itali selepas kurang daripada dua tahun. Pertukaran pereka berprofil tinggi terbaru dunia fesyen!
GAYA RADIKAL JADEN SMITH ADALAH SATU MESEJ
Jaden memilih aksesori yang mencuri perhatian ini—ia bukan sekadar fesyen, tetapi satu mesej.
XIAO ZHAN UNGGULI ESEN TOD’S
Tod’s memperkenalkan kempen Musim Bunga/Panas 2025, dengan penampilan wajah pelakon Asia Xiao Zhan, daripada China.
6 FESYEN LELAKI PALING DIINGATI DALAM SEJARAH GRAMMY
Stail selebriti antara aspek yang paling mencuri perhatian apabila munculnya musim anugerah, begitu juga di Grammy.