Pereka menswear Malaysia: TENGKU SYAHMI
April 28, 2016
SETELAH MENEMPA NAMA DALAM ARENA FESYEN WANITA, TENGKU SYAHMI SUDAH MULA MENGORAK LANGKAH KE DALAM GELANGGANG MENSWEAR TEMPATAN. BEKAS GRADUAN RAFFLES INSTITUTE INI BERKONGSI TENTANG EVOLUSINYA, REALITI FESYEN SEBAGAI SATU BISNES DAN KOLEKSI KAPSULNYA YANG BARU.

TENGKU SYAHMI (kanan), pengasas label Tsyahmi, bersama muse-nya, pelakon/model Kahoe.
“It’s not just about designing, but it’s a business. Bagi saya yang tidak punya latar belakang bidang perniagaan, haruslah giat mencari cara belajar aspek perniagaan fesyen. Setiap hari ada sahaja benda baru akan dipelajari. Ia amat penting buat pereka fesyen yang mahu mengembangkan jenama sendiri. Ingat, never stop learning.”
Syahmi berkongsi, membina jenama sendiri bukan sekadar perlu tahu mencipta baju-baju cantik. Sudut perniagaan fesyen juga perlu dimahirkan. Seperti yang diketahui, Syahmi sebelum ini lebih menumpukan pada rekaan pakaian wanita. Dan pada Lebaran tahun lepas, beberapa koleksi pakaian lelaki mula diperkenalkan. Setelah mendapat sambutan memberangsangkan, Syahmi melancarkan perkhidmatan Tsyahmi Bespoke khusus lelaki.
“Pada mulanya, kami lebih fokus pada rekaan baju pengantin wanita dan secara tak langsung, ada beberapa pengantin lelaki meminta saya mereka baju pengantin untuk mereka pula. Sejak itu, saya merasakan why not do menswear too? Maka terciptalah Tsyahmi Bespoke.”
Berdasarkan pendapat Syahmi, konsumer lelaki masa kini sudah bijak memilih pakaian yang disukai. Dan banyak juga cerewet katanya.
“Apa saya perasan, konsumer lelaki di Malaysia khasnya lebih setia kepada beberapa jenama atau rekaan sahaja. Jenama atau rekaan yang selari dengan kesesuaian stail kegemaran masing-masing.”
Antara inisiatifnya untuk menembus pasaran menswear, Mac lalu, Tsyahmi telah pun melancarkan koleksi kapsul berinspirasikan item signature gaya peribadinya sendiri: kemeja putih. Merangkumi 10 rekaan, yang unik tentang koleksi ini ialah rekaan uniseksnya yang sesuai untuk dipakai oleh lelaki mahupun perempuan. “Koleksi ini dijual pada harga RM150-250. Bagi yang berminat, boleh mendapatkannya menerusi Tsyahmi.com sekarang.”
Setakat ini, sambutan untuk koleksi kapsul ini amat memberangsangkan. Satu bukti kukuh bahawa industri kita – dan konsumer lelaki khususnya – menghargai dan memerlukan pereka seperti Tengku Syahmi.
Tags
Artikel Yang Berkaitan
HEADPHONE SEBAGAI ITEM FESYEN BERGAYA TERKINI
Headphone sebagai item fesyen bergaya terkini pilihan ramai. Ia akan menambah elemen yang lebih menyerlah dalam persalinan harian. Penggunaan fon kepala, atau headphone sangat penting untuk kehidupan seharian, lebih-lebih lagi dalam kalangan anak muda. Kini, headphone bukan sekadar alat untuk mendengar lagu tetapi juga satu item fesyen yang menjadi pelengkap gaya. Terdapat pelbagai jenama headphone…
NAS-T BAWA WATAK ADIWIRA LOKAL YANG IKONIK, KELUANG MAN.
Nas-T semakin mendapat perhatian sejak dilihat membintangi filem adiwira Keluang Man yang bakal menemui penonton di pawagam, 29 Mei ini.
8 GAYA FASHION WEEK GLENN YONG PILIHAN GLAM LELAKI
Wajah Glenn Yong seringkali dilihat ketika musim minggu fesyen dan gaya fashion week Glenn Yong menjadi pelengkap wajah kacaknya.
6 PEMPENGARUH FESYEN LELAKI ANDA PATUT IKUTI
Pempengaruh fesyen di Malaysia sudah semakin meningkat, walaupun dalam kalangan lelaki. Mereka menjadi satu inspirasi besar buat penggemar fesyen.
MET GALA 2025 SOROTAN FESYEN TETAMU LELAKI
Acara fesyen tahunan terbesar, Met Gala 2025 sudah bermula untuk tahun penuh fesyen ini, penuh sorotan istimewa.
MET GALA: GAYA IKONIK SELEBRITI LELAKI SEPANJANG ZAMAN
Met Gala dipenuhi dengan gaya-gaya ikonik setiap tahun, yang tidak pernah mengecewakan peminat fesyen seluruh dunia.