DIMAZ VINNO, BERKONGSI PERIHAL FESYEN DAN ‘UPDATE’ TERKININYA
DIMAZ VINNO, PENGURUS BESAR JOVIAN MANDAGIE SDN BHD, MERUPAKAN INDIVIDU PENTING DISEBALIK PENGURUSAN DAN PENJENAMAAN LABEL FESYEN, JOVIAN MANDAGIE. DIA JUGA ANTARA YANG STYLISH DALAM KELOMPOK SOSIALIT ERA BAHARU. DI SAMPING AKTIF MENGURUSKAN KERJAYANYA SEWAKTU PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP), GLAM LELAKI SEMPAT BERBUAL PERIHAL FESYEN DAN PERKHABARAN BAHARU DIMAZ.
1. PERKHABARAN BAHARU DIMAZ?
Sejak awal Januari lepas, saya agak sibuk dengan urusan kerja, yang mana terdapat banyak produk yang akan dilancarkan dalam masa sebulan. Saya perlu memantau penghasilan produk-produk tersebut di pejabat. Selain bekerja, saya bergiat aktif melakukan senaman untuk mengekalkan bentuk badan yang fit.
2. DIMAZ SUKAKAN FESYEN. YOU HAVE A GREAT SENSE OF STYLE TOO. KONGSIKAN REVOLUSI FESYEN DIMAZ?
Terima kasih atas pujian itu. Gaya peribadi saya memerihalkan stail yang asas dan klasik, yang mana saya tahu ia boleh dipakai dengan gaya yang pelbagai. Jika sebelum ini, saya gemar memakai baju-baju yang ‘bold’, tetapi sekarang stail saya bertukar menjadi ‘minimal urban’ dan santai, dengan sedikit sentuhan ‘sporty’.
3. APAKAH RUJUKAN FESYEN DIMAZ?
Tentunya sumber nomber satu saya iaitu aplikasi Instagram. Ada kalanya, saya rujuk fesyen-fesyen dari filem atau siri televisyen yang saya tonton. Walau bagaimanapun, saya turut membaca GLAM Lelaki untuk dijadikan panduan gaya saya.
4. DIMAZ BEKERJA DALAM BIDANG PERNIAGAAN FESYEN. HOW DO YOU INCORPORATE BUSINESS WITH FASHION?
Dalam bidang kerja saya, sesuatu benda itu berubah dengan repat. Anda perlu ada idea kreatif baru setiap hari, mengikuti trend semasa dan tetap bersikap radikal dalam peraturan strategi perniagaan anda. Saya perlu tahu perbezaan antara apa yang ‘boleh dijual’ dan apa yang ‘senang’ dilihat.
Harus menghasilkan koleksi atau produkter yang cantik untuk dibeli orang, pertama anda perlu berfikir adakah itu yang dicari-cari orang? Do people get the style? Adakah ia memberi anda pulangan dan keuntungan untuk mengekalkan perniagaan anda? Pada akhirnya, saya harus dapat menadaptasikan jenis fesyen atau hala tuju gaya yang sesuati untuk perniagaan.
5. TREND FESYEN PALING DIMAZ SUKA?
Sejak kebelakangan ini, saya banyak mengeksplorasi penampilan ‘Korean relaxed look’ seperti kemeja T longgar dengan seluar berpotongan longgar. Dan saya ni jenis yang suka ton warna semula jadi. Ia telah menjadi warna pilihan utama saya kala membeli baju.
6. BISAKAH FESYEN MENGUBAH DUNIA? JIKA YA, BAGAIMANA?
Obviously yes! Saya percaya yang seringkas mana sekali pun baju yang anda pakai, ia boleh memberi inspirasi kepada orang lain. Tetapi fesyen sekarang lebih daripada sekadar memakain pakaian yang cantik-cantik, ia adalah untuk menyampaikan mesej kepada dunia.
Banyak jenama sekarang yang menukar hala tuju kepada jenama gaya hidup- mendidik mereka dan mewujudkan komuniti yang lebih baik dengan strategi tersendiri dalam mempromosikan produk mereka atau mewujudkan kesederan untuk kesejahteraan dunia dan masyarakat.
7. PEREKA FESYEN/LABEL FESYEN/INDIVIDU YANG DISUKAI? MENGAPA?
Pereka fesyen: Tom Ford (kerana saya sukakan stail peribadinya yang klasik dan ‘sleek’)
Label fesyen: Dior Men, Kith, Cold Laundry dan Uniqlo (Jenama fesyen berikut adalah apa yang saya rasakan paling relevan selaras dengan konteks fesyen sekarang. They speak right through me)
Individu: Dennis Van Peel, Park Seo Joon, Jackson Wang, David Beckham & Kanye West. (Mereka adalah individu-individu yang saya terfikir boleh bawakan gaya yang baik dalam penggayaan harian mereka. I can definitely relate to what they wear on my own dressing).
8.TIP FESYEN UNTUK LELAKI?
Don’t overdo yourself. Tiada apa yang akan terhasil kalau trying too hard. Sama ada apa yang anda pakai atau bagaimana menonjolkan keperibadian anda. Cukuplah dengan jadi sebenar dengan gaya yang sesuai untuk anda. Sebaik sahaja anda menjumpai stail yang menepati identiti anda, yang lain akan hadir secara semula jadi.
Artikel berkaitan: DEKATI HADRI HASHIM, BERBUAL TENTANG KERJAYA & FESYEN
Tags
Artikel Yang Berkaitan
HEADPHONE SEBAGAI ITEM FESYEN BERGAYA TERKINI
Headphone sebagai item fesyen bergaya terkini pilihan ramai. Ia akan menambah elemen yang lebih menyerlah dalam persalinan harian. Penggunaan fon kepala, atau headphone sangat penting untuk kehidupan seharian, lebih-lebih lagi dalam kalangan anak muda. Kini, headphone bukan sekadar alat untuk mendengar lagu tetapi juga satu item fesyen yang menjadi pelengkap gaya. Terdapat pelbagai jenama headphone…
NAS-T BAWA WATAK ADIWIRA LOKAL YANG IKONIK, KELUANG MAN.
Nas-T semakin mendapat perhatian sejak dilihat membintangi filem adiwira Keluang Man yang bakal menemui penonton di pawagam, 29 Mei ini.
8 GAYA FASHION WEEK GLENN YONG PILIHAN GLAM LELAKI
Wajah Glenn Yong seringkali dilihat ketika musim minggu fesyen dan gaya fashion week Glenn Yong menjadi pelengkap wajah kacaknya.
6 PEMPENGARUH FESYEN LELAKI ANDA PATUT IKUTI
Pempengaruh fesyen di Malaysia sudah semakin meningkat, walaupun dalam kalangan lelaki. Mereka menjadi satu inspirasi besar buat penggemar fesyen.
MET GALA 2025 SOROTAN FESYEN TETAMU LELAKI
Acara fesyen tahunan terbesar, Met Gala 2025 sudah bermula untuk tahun penuh fesyen ini, penuh sorotan istimewa.
MET GALA: GAYA IKONIK SELEBRITI LELAKI SEPANJANG ZAMAN
Met Gala dipenuhi dengan gaya-gaya ikonik setiap tahun, yang tidak pernah mengecewakan peminat fesyen seluruh dunia.