5 JENAMA FESYEN LOKAL PILIHAN GLAM LELAKI
Jenama fesyen lokal kini mendapat pencapaian yang hebat dalam industri fesyen dari segi kolaborasi dan acara fesyen ternama di Malaysia.
Fesyen menjadi satu cara untuk meluahkan kesenian serta suara yang tidak mampu diluahkan dengan kata-kata. Terdapat banyak jenama-jenama fesyen pilihan lelaki dalam kalangan anak muda sekarang yang menjadi nama besar di dalam dan di luar Malaysia. Hari ini, GLAM Lelaki akan berkongsi 5 jenama fesyen lelaki lokal yang menjadi pilihan.
#1 SVG Worldwide
Dimiliki oleh pemilik muda, Ashraf Annuar, jenama SVG Worldwide telah menjadi salah satu jenama fesyen kegemaran jejaka muda zaman kini. Bermula menceburi dalam industri fesyen pada tahun 2022, SVG Worldwide pernah berkolaborasi dengan banyak jenama ternama di Malaysia. Antaranya ialah EK Malaysia, Neonate dan kelab bola sepak Selangor. Antara projek dan koleksi terbaru mereka ialah kolaborasi bersama jenama Yaya Zahir, Asly. Antara item kegemaran GLAM Lelaki dari koleksi ini ialah tas Cloudy Puff, baju tee Midsummer dan topi Ocean Wave Trucker yang datang dengan pelbagai jenis warna yang menarik dan funky.
#2 TUATU
Hasil dari perbincangan di antara adik-beradik dan keluarga, jenama TUATU tercetus oleh perkataan “Tulah tu” sebagai tanda setuju betapa susahnya untuk mencari nama jenama yang sesuai. Dimiliki oleh tiga beradik, Izani, Iyzie dan Izri Jamaludin, TUATU mula beroperasi pada 1 Januari 2017. Jenama ini mengambil inspirasi daripada jenama minimalist seperti Muji dan Uniqlo. Bermula dengan koleksi Baju Handsome pada tahun 2017, TUATU kini mempunyai barisan koleksi bergaya untuk lelaki. Koleksi terkini mereka merupakan SPENDA, dengan slogan “Lembut di telur, senang di hati.” dengan keutamaan untuk memberi keselesaan dalaman kepada lelaki. Koleksi ini di datangi dengan tiga rona seperti hitam, biru navy dan kelabu.
#3 Bangsa Ingkar
Berimpian untuk menentang penindasan terhadap rakyat secara majoriti, Bangsa Ingkar yang bermula sejak tahun 2020 ini dimiliki oleh pereka mereka sendiri, Ahmad Saiful dari Damansara Damai. Bangsa Ingkar membawa maksud untuk melawan dakwaan orang atasan yang menganggap rakyat biasa tidak tahu tentang perbuatan mereka. Misi mereka adalah untuk memberi kesedaran terhadap pengguna mereka bahawa apa yang digayakan itu bukan sekadar grafik semata-mata. Baru sahaja melancarkan koleksi sulung mereka, Phase 2 pada 10 Ogos 2024 yang lalu dengan siluet yang lain daripada rekaan sebelum ini. Didatangi dengan rona khaki dan hitam, koleksi ini merangkumi item seperti baju tee dan topi.
#4 ASAL Lelaki
Jenama bawah naungan Qalaqisya ini tidak pernah gagal dalam mengeluarkan koleksi-koleksi yang menarik mata penggemar fesyen lelaki di Malaysia. ASAL Lelaki baru sahaja membuat kemunculan sulung di Minggu Fesyen Kuala Lumpur 2024 (KLFW) yang lalu. Motto mereka merupakan ‘Lelaki juga perlu senang dan selesa bergaya’. Koleksi terkini mereka merupakan koleksi KLFW 2024 dan merangkumi item fesyen seperti topi, baju panas, dan baju tee dalam warna yang neutral.
#5 TNTCO
Bermula sejak tahun 2013, TNTCO sudah berada dalam industri fesyen lelaki lebih dari 1 dekad. Jenama ini dimulakan oleh pemilik mereka, JR Lim untuk mengekspres kreaitivitinya menerusi rekaan yang fokus kepada kehidupan seharian dan masyarakat. TNTCO menyediakan pelbagai jenis pakaian bergaya dengan grafik dan aksesori moden. Dengan bereksperimen dalam teknik percetakan terbaru, fabrik yang berbeza, dan elemen lain, TNTCO Malaysia terus memimpin dalam industri dan mencipta pakaian yang trendy. Antara koleksi terkini mereka ialah kolaborasi antara TNTCO dan Marvel yakni Spiderman dan Deadpool and Wolverine. Koleksi ini datang dengan lebih dari 10 rekaan dengan grafik menarik yang mampu melengkapkan gaya jejaka penggemar fesyen.
Tags
Artikel Yang Berkaitan
ASHRAF ANUAR: VISI DAN GAYA DALAM DUNIA FESYEN SVG
SVG bukan sekadar jenama, ia adalah revolusi gaya yang SVG bukan sekadar jenama, ia adalah revolusi gaya yang diterajui oleh Ashraf Anuar.
GLAM LELAKI MAC 2025 #MODERNMUSES MEMPERSEMBAHKAN ASHRAF ANUAR, PENGASAS SVG WORLDWIDE
Mempunyai misi artistik dan matlamat yang jelas, demikian sifat yang boleh menggambarkan tentang pengasas jenama SVG Worldwide, Ashraf Anuar.
7 CARA GAYA KARDIGAN DI MALAYSIA & KEKAL STAILO
Sama ada untuk tampilan santai atau semi-formal, kardigan adalah pelaburan fesyen yang berbaloi.
GAYA BEST DRESSED LELAKI DI OSCAR 2025
Pada Anugerah Akademi ke-97, Oscar yang berlangsung di Dolby Theatre, Los Angeles, bintang-bintang lelaki Hollywood mempamerkan gaya fesyen yang memukau di karpet merah.
ETIKA PEMAKAIAN DI HARI RAYA: BAJU MELAYU ATAU KURTA
Di Malaysia, dua pilihan pakaian tradisional lelaki yang sering menjadi pilihan utama untuk menyambut Hari Raya adalah Baju Melayu dan Kurta.
PERJALANAN FESYEN ASHRAF ANUAR & PELABURAN RM 3 JUTA
Melalui SVG Worldwide SS25, Ashraf Anuar membuktikan bahawa jenama tempatan mampu berdiri setanding dengan kuasa besar fesyen antarabangsa.